19 maj - digital turist

Idag har jag varit på en konferans anordnad av Mediarådet och Kulturdepartementet. Här i Halmstad sammarbetade man med Stadsbiblioteket och Region Halland.
Vi har fått lyssna på lite statestik vad gäller "Ungar och Medier".
"Det nya medialandskapet" var ännu en föreläsning.
Kulturminstern var och talade en kort stund.
Vi fick träffa ungdommar som visade sin digitala värld i form av mobiler, bloggar, facebook, videodagböcker och några spel. När man gick runt där så slogs jag av hur många äldre som faktiskt inte har en aning om vad en blogg är tex.

(Medan jag stod och diskuterade touch-mobiler med en tjej så kom en journalist fram och ville fota tjejen med kulturministern. Blev ett par snabba bilder innan hon rusade vidare. Det är klart man måste visa sig ute bland ungdomarna. Det var såååå tillgjort. Så jag har blivit avbruten av kulturministern jag. Och inte fick jag vara med på fotot inte)

En genomgång av olika spelsidor i WoW gick en forskare,
Jonas Linderoth, från Göteborgs universitet igenom. Frambringade många skratt.
en liten inblick hur det ser ut bland de yngre barnens dataanvändning fick vi höra om.
En nätvandrare från Fryshuset presenterade sitt arbete.
Även lite av det som händer lokalt blev också presenterat av biblioteksfolk.

Mycket kloka ord och tankar presenterades men nu orkar jag inte skriva mer


Kommentarer
Postat av: AnnikaS

Det lät som en spännande dag och jag tror att många vuxna skulle behöva lära sig lite mer om just de här sakerna!

kram Annika

Postat av: KarinN

Spännande och lärorikt. Håller med om att man blir förvånad att inte fler vuxna kan mer om internet och allt som händer där. Barnen kan ju ofta mer än de vuxna vilket inte alltid är så bra kanske.....

Jonas är min gamla klasskompis, hade varit kul att höra.

Ha det så bra!

Känns ju bra att vi är aktiva både på blogg och facebook : )

2010-05-20 @ 22:15:12
URL: http://karinsscrapblogg.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback